PROJEKT HARRIET
För att göra teori till praktik har vi genomfört ett projekt som utgår från de praktiska förutsättningar som råder i segelbåten Harriet. Harriet används både för kappsegling och semestersegling med de behov av elektrisk energi ombord som en besättning på 5-6 personer har. Harriet är en X-119 byggd 1993, hon har en 18hk dieselmotor med 100A-generator, kylskåp, värmare, elektriska pentry- och toa-pumpar, 10´-plotter och en del andra elförbrukare. Tack vare framförallt allt litiumbatteriernas egenskaper gick detta att lösa. Idag räcker en halv timmes motorgång för att ladda ett dygns förbrukning.
Energibudget
Det är viktigt att känna till behovet av elektrisk energi ombord. Man kan räkna i antingen amperetimmar (Ah) eller watt-timmar (Wh) beroende på vilket man föredrar men vi valde det senare. Vi skall här inte gå in på hur vi genomförde detta, det finns fullt av information om det på nätet. Vi kom dock fram till att vi gör av med ca 550 Wh per dygn och det är då nödvändigt att även tillföra batteribanken denna energi.
Laddning
Vi skulle kunna använda solceller, vindgenerator, motorns generator eller landström för att återladda batterierna. I Harriets fall valde vi att endast ladda med hjälp av motorns generator. Skälen till detta, våra högst personliga preferenser var att slippa ha solceller på rufftaket, slippa surret från en vindsnurra men även vara oberoende av eventuell landström. Vi ville också hålla systemet så enkelt som möjligt.
Det nya systemet
Den gamla batteribanken på sammanlagt 240Ah (170 Ah förbrukning och 70Ah för start, sammanlagd vikt 67kg) monterades ur och en ny batteribank bestående av 3 st. 40Ah litiumjonbatterier installerades.
Tanken var att kunna lagra tillräcklig energi för att ligga en dag extra emellanåt under semestern. Medvetet valde vi dock att snåla lite för att göra testet lite tuffare. Vikten för de nya batterierna är sammanlagt 25kg och de kräver klart mindre utrymme, en av batterilådorna togs bort och extra stuvutrymme frigjordes under ena salongssoffan. Den gamla generatorn (50A) byttes mot en på 100A och vi pressade nya 50mm2-kablar för att minska förlusterna. Vi monterade även en batterivakt. Dess funktion är att bryta spänningen till elcentralen när polspänningen sjunkit till 12,5 volt.
Slutsatser efter tre säsonger med nya systemet