TEKNIK

ALLMÄNT

Litiumbatterier har egenskaper som på många sätt gör de mer lämpliga för energilagring ombord än konventionella bly-syra batterier. Typiska egenskaper som är intressanta för båtägaren är att de är lättare, har högre energitäthet, tål högre laddström, håller längre, tål djupare urladdning och har mindre självurladdning. De är också fria från bly, kvicksilver och kadmium. De egenskaper vi särskilt vill framhålla är livslängden och benägenheten att ta emot laddning.

LIVSLÄNGD

Typisk livslängd för litiumbatterier (LiFePO4) uppges vara upp till 2000 laddcykler vid 70% urladdning (ofta angett som DOD 70%). Vi anser dock att både dessa uppgifter och de som uppges för bly-syra batterier på marknaden bör tas med en nypa salt. Det är oklart om vi båtägare kommer uppnå den livslängden på grund av de ofta tuffa förhållanden som gäller i praktiken. Våra resultat visar att det är rimligt att förvänta sig att litiumbatterier kommer ha kvar 80% av kapaciteten efter 10 år. Vi har genomfört egna tester för att undersöka detta. Läs mer under fliken Tester.

LADDNING

Litiumbatterier är lättare att ladda eftersom de kan kallas vara "allätare". De flesta tillverkare av litiumbatterier anger att de bör laddas med så kallad "CC-CV"-teknik för att uppnå bästa resultat. Det betyder att laddningsförloppet skall ge konstant ström under större delen av laddförloppet och att laddningen avslutas med konstant spänning och avtagande ström. Det innebär att de kan laddas med både liten och stor ström. Med liten ström menas att det kan ta upp 10 timmar att ladda dem fulla och med stor menar vi så stor laddström som maximalt rekommenderas av tillverkaren. Maximal laddström anges som regel till 1C. 1C är den ström som krävs för att ladda batteriet fullt på en timme medan 0,1C är den ström som krävs för att ladda batteriet fullt på 10 timmar. För båtägaren är det oftast intressant att veta hur snabbt de kan laddas så att vi kan använda motorns generator optimalt. En normal generator är mycket väl lämpad som laddare. Våra litiumbatterier trivs utmärkt med en laddning som regleras av den spänningsregulator som redan sitter i generatorn. Bäst fungerar det dock om regulatorns slutspänning är 14,4 Volt. Det kan behöva göras förbättringar i ett äldre elsystem för att helt tillgodogöra sig de möjligheter till "snabbladdning" som litiumbatterier erbjuder.

OM OSS

Vi förser fritidsbåtar med modern energilagring.

 

L.I.M.E Power

Isberg & Eriksson Teknikservice HB

Duvnäsvikens Marina

Saltsjöbadsvägen 30

131 50 Saltsjö-Duvnäs

TELEFON

Lars Isberg 070-398 25 21

Magnus Eriksson 070-970 80 34

 

Organisationsnummer: 969771-0268

F-skattesedel och ansvarsförsäkring