TESTER
Kapacitet
Vi har utfört egna kapacitetsmätningar på våra batterier. Detta görs genom att vi laddar ett batteri med ca 28A (0,7C) till slutspänning 14,4 Volt under 5 timmar i rumstemperatur (19°C). Batteriet är i det närmaste fulladdat redan efter 1,5 timmar men vi vill här ”mätta” även de sista procenten. Därefter laddas batteriet ur med ca 105 Watt tills polspänningen är 11,0 Volt. Under urladdningsförloppet övervakas effekten genom upprepad mätning av ström och polspänning. Efter ca 5 timmar har polspänningen sjunkit till 11,0 V och batteriet är ”urladdat”, och strömmen bryts. Vi beräknar antalet uttagna Wattimmar som produkten av urladdningstiden och medeleffekten.
Cyklingstålighet
Att verifiera cyklingståligheten för ett litiumbatteri kräver tålamod. Vi är dock angelägna om att redovisa öppet för våra kunder vad vi vet. Formuleringen ”upp till” 2000 laddcykler tycker vi inte att ni ska nöja er med. I det följande kan ni läsa om vad vi menar med laddcykler i verkligheten. Vi på L.I.M.E Power har formulerat verkligheten i en egen metod. Vi testar våra batterier under omständigheter som vi anser kan uppstå i en fritidsbåt. Vi har satt upp en egen provbänk där vi testat litiumbatterier under tuffa förhållanden. Vi laddar och laddar ur vid ca 0,7C, det vill säga ca 28A mellan 14,8 och 11,0 volt. Mätt i wattimmar laddar vi ur ca 480Wh/cykel och laddar i ca 530Wh/cykel (skillnaden är inre förluster). Det betyder att vi tar nästan hela batteriets kapacitet i anspråk (DOD90%).
Vi kan konstatera att batteriet mycket väl kan klara 80% av ursprunglig kapacitet efter 1000 cykler. Dessa 500 cykler innebär sannolikt att batterierna även efter 10 års användning i fritidsbåt har en försämring i användbar kapacitet som knappt märks. (Antag här att en full urladdningscykel inträffar vart annat dygn när båten används, batterikapaciteten dimensioneras lämpligen för att klara ett par dagar utan laddning. 500 cykler x 2 dygn blir då 1000 (!) dagar på sjön.)